Vi er alle kreative

Posted by – 27.08.2009

Mennesker er født kreative, vi bruker vår fantasi og erfaring med verden til å skape nye verk i alle mulige former. Musikk, malerier og filmer er bare en liten del av den store kunstneriske verden hvor vi befinner oss. Vi er alle født med stor kreativitet som beklageligvis blir undertrykket i den tradisjonelle skolen.

Helt siden vi malte veggene i hulene vi bodde i for mange tusner av år siden har mennesket følt behovet for å utrykke seg på et kreativit og kunsterrisk plan. Siden starten av våre sosiale samfunn har kunsten vært en del av vår kultur og vår kulturarv. I den senere tid har mye av den menneskelige kreativiteten blir kommersialisert. Det har lenge vært mulig for enkelte få utvalgte kunstnere og artister å leve på inntenkter fra åndsverk. Forhåpentligvis vil dette kunne fortsette, men vi har beveget oss videre til et nytt nivå for kreativ kultur og deling. Deling har alltid vært en del av vår kultur, vi har lært hverandre viser og sanger som har vært lært videre i mange generasjoner. Ved å ta i bruk mulighetene på Internett, kan vi dele vår kreativitet og lokale kultur med resten av verden på kun et øyeblikk.

 

Reduserte produksjonskonstander

Med den økende globalisering og tilgjengeligheten på billig arbeidskraft har det i dag blitt en dramatisk reduksjon i produksjonskostnader av f.eks. musikk og film. Enkelte individer eller musikkband kan med relativt lite budsjett produsere et musikkalbum av relativt høy kvalitet. Artister er ikke lengre avhengige av produksjonsmidlene til store platebyråer, men det vil fortsatt være et enormt behov for markedsføring av artister. Dette er sannsynligvis det viktigste og største området hvor platebransjen vil fortsette å operere. Produksjon og distribusjon og delvis markedsføring kan artister ordne selv i disse dager.

 

Produksjon og distribusjon

Mange artister har meget store talenter og bruker mye av sin egen tid og ressurser på produksjon av musikk (og annen kunst). Det har begynt å bli lengre mellom hvert stort talent, spesielt innenfor det veldig begrensede tilbudet som slippes av platebransjenl.

Ved at alle kreative mennesker nå kan bidra på Internett og lett distribuere sine verk, har det blitt en mye større konkurranse for det etablerte artistene. Nå konkurrerer de ikke lengre kun med lokale og globale store artister som platebransjen har bygget opp, men mannen og bandet i alle gater i hele verden.

Mange artister har eksisterende betalende jobber, som kanskje brukes til å livnære en kreativ hobby som musikk. Jeg har selv prøvd meg på litt enkel musikkproduksjon, men mitt kreative talent har ikke tålmodighet til det hardet arbeidet som ligger i å skape musikk. Derimot har jeg en stor interesse for videoproduksjon og jeg skaper (filmer, redigerer, produserer, distribuere) enkelte små verk som jeg legger ut gratis på nettet. Nesten alt jeg gjør lisensieres under Creative Commons, som gir andre rett til å mikse, gjenbruke, forandre og videredistribuere det jeg gjør. Det samme gjøre mange andre artister, en webside som har flere tusen album og sanger du fritt kan laste ned og bruke er jamendo.com.

 

Markedsføring og deling

Selve markedsføringen finnes det mange triks som artister kan bruke, viral markedsføring har i få enkelte tilfeller hatt resultater som er grensesprengende. Sosiale medier, blogging, webside, YouTube er bare noen av de mange tjenestene som artister kan benytte for å markedsføre seg selv utover den lokale og kjente kretsen. Mye av denne markedsføringen er helt gratis.

YouTube er et spesielt interessant fenomen, i åresvis har mennesker lastet opp originale og egne musikkvideoer til favorittmusikken. Dette har i noen tilfeller gitt artister en enorm markedsføring som de ellers aldri ville fått. Desverre har platebransjen gått sammen med YouTube for systematisk og automatisk rensking av innholdet på YouTube slik at all bruk av rettighetsbeskyttede materialle blir fjernet. Dette er ikke annet enn et stort tap for artistene og platebransjen.

Det har vært flere rettssaker hvor individer har blitt dømt for å lenke til materialle som har blitt publisert uten rettigheter. Dette gjelder kun lenker, det betyr ingenting om man selv har lagt åndsverket ut tilgjengelig for andre eller ikke.

På YouTube finnes det millioner av filmer, hvor et stort antall er publisert uten riktige rettigheter. Desverre er det helt umulig for en vanlig forbruker å kunne vite om en film en publisert med riktige rettigheter eller ikke. Veldig mange plateselskaper publisere musikkfilmer for sine artister, men hvilken som er lovlig og hvilke som er “ulovlige” er tilnærmet umulig å forstå. Det er enda vanskeligere å forstå hva som er forskjellen på en “lovlig” og en “ulovlig” musikkvideo på YouTube, da det teknisk og funksjonelt er nøyaktig det samme – det er kun loven som gjør en forskjell.

Et band som bruker YouTube aktivt i markedsføringen sin er 12 Stones, som har publisert flere musikkvideoer, tour blogging, m.m.. Se en av deres filmer her: Anthem for the Underdog.

 

Enormt mangfold

Det er hersker liten tvil om at deling på nettet er en realitet og det er et enormt stort fenomen. Det kommer daglig nye folk på nettet som bidrar meg sitt åndsverk og/eller deling av andres åndsverk. Internett er et ypperlig verktøy for å engasjere mange mennesker, noe som er tydelig med tjenester som Wikipedia og YouTube.

Fordi det har blitt så lett for mange å bidra med sitt åndsverk på nettet, har det blitt en overflod av mangfold og mengde. Det kan i mange tilfeller være vanskelig å oppdage ny musikk fra ukjent artister, men intelligente datasystemer som analyserer musikken kan hjelpe deg å oppdage lignende musikk til artister du allerede liker. Slike tjenester vil vi se mer av i fremtiden.

Modellen for alle disse nettstedene er at alle kan bidra og det krever ikke mye initiativ, styrken ligger i små bidrag fra veldig mange individer. Hvis hver eneste artist bidrar med en gratis sang på nettet, så vil jeg tippe at det totalt sett vil blitt tilgjengeligjort flere sanger enn platebransjen har produsert i hele sin eksistens.

 

Endelig skjer det endringer

Mange har klaget høyt og tydelig om hvordan praksisen til platebransjen er gammel og upraktisk, vi har også en åndsverklov som ikke lengre er tilstrekkelig for dagens realiteter. Heldigvis har det begynt å skje noen positive endringer, som f.eks. Spotify. For kun 99,- i mnd. kan du nyte hele musikkbiblioteket som Spotify legger ut på nettet og høy kvalitet.

Dette er likevel ikke veldig revolusjonerende og platebransjen er ikke lengre i førersetet. Napster som startet revolusjonen med digital deling av musikk ble ikke oppfunnet av noen i platebransjen, det samme gjelder Spotify.

Desverre har Spotify for øyeblikket litt problemer med betalingen og fortjenesten til artister. Jeg betaler selv hver måned for Spotify Premium, noe jeg synes er en rimelig pris for tilgangen på musikken jeg hører på. Noen artister tjener bare lommerusk. Nå er det slik at iTunes fortsatt er nummer en når det angår inntekter for digital distribusjon og salg av musikk, noe jeg er sikker på vil endre seg i nær fremtid. I Sverige hvor Spotify er offisielt lansert er det større fortjeneste enn i Norge, hvor tjenesten fortsatt krever betaling eller invitasjon.

 

Oppfordring til deling

Flere artister tjener mesteparten av sine penger på konserter og reklamematerialle s
om t-skjorter, osv.. Min oppfordring til alle kreative mennesker er å dele det du kan, om det er en sang, et album eller alt det du produserer så gjør det en forskjell og det er av stor verdi for mange mennesker.

Benytte lisenser som Creative Commons, dette er enkle og gode lisenser som er skrevet for gjøre det enklere å dele og gjenbruke åndsverk. Et åndsverk som er lisensiert under Creative Commons fremfor vanlig opphavsrettigheter som ikke gir en eneste rett til brukeren, vil kunne inspirerere andre kreative mennesker og videre promotere ditt eget verk.

Det er ikke slik at vi som forbrukere har noen rettigheter når det gjelder åndsverk på musikk og film, åndsverkloven behandler disse formene for åndsverk på en litt særegen måte. Vi har heller ingen rett til å dele musikk eller laste ned musikk fra nettet fordi vi ikke får kjøpt det lovlig. Det er platebransjen og artistene selv som fullstendig bestemmer. Derfor er det viktig å promotere Creative Commons, også ovenfor mer kommersielle artister. Desto mer musikk som blir tilgjengelig gratis og fritt, desto større press vil platebransjen og etablerte artister få til å bli løsere med sin lisensiering.

(Foto av victor_nuno, lisensiert under Creative Commons)

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>